Nederland.FM en v-OR lanceren onlineradio.nl

De verenigde Online Radiostations (v-OR) en de makers van de succesvolle radioportal Nederland.FM hebben deze week een nieuwe radioportal gelanceerd: www.onlineradio.nl. Op onlineradio.nl staan alleen de professionele radiostations die lid zijn van de v-OR.

Onlineradio.nl is ook te beluisteren via tablet en mobiel. Jim Souren, eigenaar van Nederland.FM en Peter Contant, voorzitter van de v-OR, hebben in Hilversum een samenwerkingsovereenkomst getekend voor 5 jaar.

De radioportal onlineradio.nl is vanaf deze week officieel te beluisteren. De achterliggende weken is er op alle platforms uitvoerig getest en zijn de kinderziekten er uitgehaald. De v-OR en Nederland.FM eigenaar Jim Souren startten begin dit jaar overleg over een samenwerking, die onlangs succesvol is afgerond en heeft geleid tot het live gaan van onlineradio.nl. Bij de v-OR zijn vijftien kleinere, professionele online radiostations aangesloten, die hun belangenbehartiging collectief hebben geregeld.

Peter Contant, voorzitter van de verenigde Online Radiostations (v-OR): “Voor de v-OR is de realisatie van de portal onlineradio.nl het uitkomen van een grote wens. Online radio groeit enorm en een eigen portal past bij de doelstellingen van onze organisatie. De luisteraar kan een professioneel collectief van pluriforme radiostations vinden op deze portal. Dat is uniek in Nederland. Daarom zijn we verheugd dat we met de initiatiefnemers van Nederland.FM een goede overeenkomst hebben kunnen sluiten, waardoor we de komende jaren breed vertegenwoordigd zijn op internet, tablet en mobile met onlineradio.nl.”

Jim Souren, eigenaar van Nederland.FM: “Op Nederland.FM staan de radiostations van de grootste radiozenders van Nederland. We waren al langer op zoek naar een mogelijkheid om meer stations te plaatsen. We hebben ervoor gekozen om speciaal voor deze "best of the rest" internet only radiostations een aparte site te bouwen onder de naam www.onlineradio.nl en een exclusieve samenwerking aan te gaan met de v-OR. We hopen hiermee nog vele luisteraars door te sturen naar deze mooie, originele radiostations!” 

Ferry Maat’s Soulshow Radio sluit aan bij de stichting v-OR

Het online radiostation Soulshow Radio, van ‘mister Soulshow’ Ferry Maat, heeft zich ook aangesloten bij de stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR). De stichting, die als doel heeft om de internet radiomarkt verder te professionaliseren vertegenwoordigt met de aansluiting van Soulshow Radio inmiddels 13 online radiostations.


Peter Contant, voorzitter van de v-OR; “We zijn verheugd over de toetreding van Ferry bij de v-OR. Zijn expertise en netwerk zijn voor ons van belang en we hopen dat Ferry op zijn beurt met Soulshow Radio volop gaat profiteren van al hetgeen de v-OR als de Nederlandse belangenclub voor online radio biedt.”

Ferry Maat: “Toen ik besloot om Soulshow Radio op te zetten was online radio nog onbekend voor me. Ik heb ’t afgelopen jaar veel geleerd. Dit is een goed moment om me aan te sluiten bij de v-OR, ervaring uit te wisselen en internet radio bij een breder publiek populair te maken. Ik heb er zin an.” 

Soulshow
De Soulshow is een Nederlands radioprogramma dat diskjockey Ferry Maat in 1973 begon op de zeezender Radio Noordzee Internationaal en legendarisch werd vanaf de periode dat het programma op donderdagavond op Hilversum 3 werd uitgezonden.

In februari 2006 ontving Ferry Maat de Gouden Harp voor dit programma van de stichting Conamus. Deze oeuvreprijs werd aan hem uitgereikt voor zijn belangrijke bijdrage aan de Nederlandse dancemuziek.

Sinds mei 2015 is Ferry Maat met zijn Soulshow weer terug en 24 uur per dag te beluisteren via zijn eigen online radiostation Soulshow Radio.

Online radio luisteren groeit in populariteit

Het komt steeds vaker voor: online naar de radio luisteren. In 2014 luisterde 44% van de Nederlanders online naar de radio en in 2015 is dit gestegen naar een maandbereik van 49%. Dit blijkt uit het jaarlijks online radio bereiksonderzoek dat MeMo² in opdracht van OMS en The Media Exchange heeft uitgevoerd.

Het online radio bereik kunnen we verdelen in drie categorieën: online FM radio (FM radiozenders online), online themazenders (The Media Exchange) en de muziekstreamingdiensten (Spotify, Apple Music etc). Online FM wordt met een maandbereik van 37% het meest beluisterd door de Nederlanders van 18 jaar en ouder. Naar de muziekstreamingdiensten luistert 29% minstens één keer per maand en naar de online themazenders die aangesloten zijn bij The Media Exchange luistert 28% (ruim 3,6 miljoen Nederlanders). Dit samen zorgt ervoor dat bijna de helft van de Nederlanders maandelijks online naar de radio luistert.

Voor de stijging in populariteit van het online muziek luisteren is een eenvoudige verklaring. Als luisteraar heb je de mogelijkheid om zelf je favoriete zenders en/of muziek te kiezen en te beluisteren wanneer je dat zelf wilt. Door in te schakelen bij een specifieke online themazender luister je naar muziek in het genre waar je op dat moment zin in hebt.

Online radio biedt kansen: impact online radio campagnes groot
De groei van online radio biedt ook kansen voor de adverteerder. De online radioluisteraar is vaak jong, hoog opgeleid en verdient een hoger salaris in vergelijking met gemiddeld Nederland of de reguliere FM-luisteraar. Online radiozenders worden daarnaast ook intensiever beluisterd. Dit zien we onder andere in het hogere gebruik van headphones door de online radioluisteraars ten opzichte van de reguliere FM-luisteraars. Ook de awareness is hoger voor de online radiocampagnes doordat de reclameblokken korter zijn dan bij de reguliere FM-zenders.

Bron: MeMo2

Online radiostations 18Hits en Grand Prix Radio sluiten aan bij v-OR

De stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) is onlangs verder uitgebreid met de toetreding van de online radiostations 18 Hits en Grand Prix Radio. De stichting heeft als doel om de internet radiomarkt verder te professionaliseren en vertegenwoordigt inmiddels 12 online radiostations.

v-OR-voorzitter Peter Contant is verheugd met de aansluiting van beide stations bij de v-OR. “De expertise die de eigenaren van deze stations meebrengen is waardevol. We zien daarnaast dat de uitwisseling van kennis en informatie binnen de bij de v-OR aangesloten radiostations constructief plaatsvindt.  Het leidt ertoe dat de v-OR steeds meer een factor wordt die er toe doet binnen het radiolandschap nieuwe stijl.”

18Hits & Grand Prix Radio
Het format van 18Hits.nl is simpel. Elk uur komen de 18 grootste hits van nu voorbij, waardoor de luisteraar in 60 minuten weer helemaal op de hoogte is van de actuele hits.

Het online radiostation grandprixradio.nl is een initiatief van Formule 1-commentator Olav Mol en voormalig Radio 10/Veronica-DJ Alexander Stevens. Het station is een must voor de autosportfan die bij wil blijven in de wereld van autosport en Formule 1. Grand Prix Radio is 24 uur per dag te beluisteren met de beste danceable hits & classics, DJ’s Adam Curry, Robin Leféber en Luc van Rooij en 3 keer per uur een Formule 1-update met Olav Mol. Ook hoor je regelmatig coureurs zelf verslag doen van hun races vanaf de circuits en natuurlijk interviews met Max Verstappen. 

Voor en door online radiostations
De verenigde-Online Radiostations (v-OR) is een stichting met als doel om de gemeenschappelijke belangen van online radio exploitanten te behartigen en de ontwikkeling en professionalisering van de online radiomarkt in Nederland stimuleren. Ieder online radiostation dat uitsluitend via internet te beluisteren, en niet in het bezit is van een AM, FM of DAB+ frequentie, kan zich aansluiten bij de v-OR.

 

Nieuw bestuur stichting verenigde-Online Radiostations

Met ingang van 15 januari 2016 heeft de stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) een nieuw bestuur. Het nieuwe bestuur wordt gevormd door Peter Contant, Vincent Bruijnes en Jaco Bal. Initiatiefnemer en voorzitter van de stichting Lars Schotanus en secretaris Bas Barnasconi treden na 4 jaar af en maken plaats voor Peter Contant en Vincent Bruijnes. Jaco Bal blijft nog een termijn aan als penningmeester.

“Ik ben zeer blij met de komst van Peter en Vincent in het nieuwe bestuur. Hiermee is de continuïteit van onze stichting gewaarborgd en kunnen we met een gerust hart het stokje overdragen”, aldus initiatiefnemer Lars Schotanus. 

Bruijnes en Contant: “Online radio wordt al gestaag omarmd door de luisteraar, maar we staan met z’n allen natuurlijk nog maar aan het begin van dit nieuwe radiotijdperk. Qua techniek, adoptie en bedrijfsvoering van zowel de traditionele broadcasters alsmede van de nieuwe radiobedrijven waar online de corebusiness is, moeten nu de vervolgstappen worden gezet. Vanuit de v-OR willen wij hier graag de stimulerende factor in zijn”.

Voor en door online radiostations
De verenigde-Online Radiostations (v-OR) is een stichting met als doel om de gemeenschappelijke belangen van online radio exploitanten te behartigen en de ontwikkeling en professionalisering van de online radiomarkt in Nederland stimuleren. Ieder online radiostation dat uitsluitend via internet te beluisteren, en niet in het bezit is van een AM, FM of DAB+ frequentie, kan zich aansluiten bij de v-OR.

Vier nieuwe radiostations sluiten zich aan bij v-OR

De stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) heeft zich de afgelopen weken versterkt met 4 nieuwe online-radiostations. Soul Radio, Kinderradio.FM, ALLportsradio en New Business Radio hebben zich aangesloten bij de stichting.

"Toen we met onze stichting begonnen, was het voor de markt nog een beetje ‘de kat uit de boom kijken’ hoe de internet radiomarkt zich zou gaan ontwikkelen. Dat is inmiddels geen vraag meer en wij zien dan ook dat de markt steeds meer overtuigd is dat internet de nieuwe standaard gaat worden voor radio in plaats van de huidige FM. Mooi dus dat we ons de afgelopen tijd weer hebben kunnen versterken met vijf nieuwe online-radiostations, die allemaal vanuit hun eigen niche de nodige kennis en ervaring met zich meebrengen”, aldus v-ORzitter Lars Schotanus.

 

 

GOOISCH start samenwerking met Audax

Audax Publishing gaat voor de glossy GOOISCH...als lifestyle en de internetmuziekzender GOOISCH MUSIC de advertentie exploitatie verzorgen. Uitgever Peter Contant: "We hebben met Audax een duidelijke commerciele strategie voor ogen, die moet leiden tot een verbreding van de sales-activiteiten".

"Ook passen hier nieuwe branded modellen in die onze adverteerders meer mogelijkheden gaan geven op de diverse aan GOOISCH gelieerde platformen", aldus Contant.

Audax Publishing is uitgever van de titels Vriendin, Santé, Party, Royalty en Weekend. Ook tijdschrift Glossy behoort weer tot het porfolio.

www.gooisch.nl

 

Toekomst radio, miljoenen in DAB-radio voor niets?

Dat was de titel van de reportage in de uitzending van het TV programma Eén Vandaag over de Toekomst van Radio. De vraag die resteert is of er nog wel toekomst is voor DAB-radio met de snelle opkomst van internetradio.

Bekijk hier de uitzending!

v-OR opnieuw uitgebreid met online radiostation NEWb.FM

De stichting verenigde-Online Radiostations is opnieuw verder uitgebreid. Dit keer met het online radiostation NEWb, het leer-werkbedrijf van de Media en Entertainment Management opleiding van Hogeschool Inholland in Rotterdam. 2e jaars studenten werken gedurende 20 weken aan opdrachten die zij van zowel interne als externe opdrachtgevers krijgen. Een van de interne opdrachten is het runnen van NEWb radio. 

Taak van de studenten is het vergroten van de naamsbekendheid van het radiostation binnen en buiten Inholland. Ook wordt er veel aandacht geschonken aan de exploitatie en marketing van de zender, bijvoorbeeld door verkoop van radiospots aan collega groepen. Maar het gaat niet alleen om aansprekende programma's voor en door studenten, er is veel te doen met social media, Facebook, Twitter, Instagram. Het radiostation Newb.FM is een multimediaal station met een webcam in de studio, de website en wordt er ook promotie gemaakt door middel van posters, flyers, radiopromo's en de organisatie van events. Het station is te beluisteren via de app (android en appstore) via de website www.newb.fm en tunein met een mobile- en online stream.

Online radio luisteren sterk in populariteit gestegen

Radio.nl meldt dat uit onderzoek van het onafhankelijke onderzoeks- en consultingbureau MeMo2 blijkt dat één op de drie Nederlanders van 18 jaar en ouder weleens online naar de radio luistert. Dit betekent dat meer dan vier miljoen Nederlanders radio via het internet beluisteren, een aantal dat nog hoger ligt als ook het online luistergedrag van tieners wordt meegenomen.

De afgelopen jaren is online radio luisteren sterk in populariteit gestegen. Luisterde negen jaar geleden één op de vijf Nederlanders online naar de radio (Bron: NLO/Gfk), vandaag de dag ligt dat percentage al op één op de drie. Het eenrichtingsverkeer dat het begrip “radio” de afgelopen decennia is geweest, is volgens MeMo2 steeds verder aan het veranderen.

De reguliere radiostations die traditioneel op de FM-frequentie uitzenden, weten hun publiek ook online te bereiken. Echter vinden niet alleen de gevestigde radiozenders hun weg online, ook kleinere niche stations die inspelen op, en zich aanpassen aan jouw specifieke muzieksmaak zijn populair onder de online radioluisteraars. Daarnaast hebben ook programma’s zoals Spotify, Deezer en iTunes een ‘radio’ mogelijkheid met thema’s en persoonlijke voorkeur als drijfveren voor de digitale radio. Jij luistert niet alleen meer naar de radio, de radio luistert ook naar jou.

Internetradio kannibaliseert FM
Uit het onderzoek van MeMo2 blijkt dat 13% van de totale radioluistertijd, online luisterend wordt besteed. Een percentage dat hoogstwaarschijnlijk verder zal stijgen als naast UPC en Ziggo ook KPN in april 2014 start met de uitrol van haar landelijke wifinetwerk, en altijd en overal gratis internet steeds dichterbij komt. Een ontwikkeling die gevolgen kan hebben voor een plek waar nog voornamelijk naar de FM-radio wordt geluisterd: de auto.

Het inpluggen van je smartphone in de auto wordt steeds populairder en zal het luisteren naar de traditionele autoradio verder verdringen. Het ziet ernaar uit dat online naar de radio luisteren het “offline” radioluisteren kannibaliseert. Waar tien jaar geleden één op de vier internetgebruikers internet gebruikte om naar de radio te luisteren of TV te kijken, is dat nu gestegen naar 60% en verdringt het de traditionele media (Bron: CBS).

Ondanks dat het duidelijk is dat er steeds meer via het internet naar de radio geluisterd wordt, was nog niet eerder inzichtelijk hoe groot dit percentage precies is, en wat exact het netto additionele bereik is ten opzichte van het tradiotionele FM-radiobereik. MeMo2 heeft deze cijfers nu inzichtelijk gemaakt.

De cijfers
87% van de Nederlanders luistert weleens naar de radio: ofwel via een meer traditionele manier met een radiotoestel en FM-frequenties, ofwel via een andere manier zoals via het internet. Zo is het FM-bereik met 75% nog altijd aanzienlijk. De reguliere FM-zenders worden echter ook online goed beluisterd: 36% van de Nederlanders luistert naar FM- of internet only zenders via het internet. Hiervan geeft zelfs 6% aan niet naar deze zenders op een traditionele manier te luisteren en dus additioneel bereik.

Onder jongeren tot 34 jaar zijn de verschillen nog groter: Het FM-bereik daalt naar 70% en het online radio luisteren stijgt naar 43%. Her valt een additioneel bereik van 11% te behalen onder de online radioluisteraars. Kijken we daarnaast ook nog naar programma’s met een radiofunctie zoals Spotify radio, stijgt het additionele bereik naar 15%.

Het onderzoek van MeMo2 toont tevens interessante inzichten over het profiel van de online radioluisteraar. Zo wordt er vaker in de drie grote steden online naar de radio geluisterd en is de online radioluisteraar over het algemeen jonger, hoger opgeleid en fulltime werkend of student. Een feit dat hoogstwaarschijnlijk voortvloeit uit gewoonte van menigeen die tijdens het werk of studie radio wil luisteren, deze op de laptop of desktop aanzet.

75% van de online luistertijd wordt namelijk via de laptop en/of desktop geconsumeerd, aanzienlijk meer dan op de mobiele telefoon (15%) of de tablet (10%). De populairste manier om online radio te luisteren, is via de website van het desbetreffende radiostation; vier op de vijf online radioluisteraars geven aan op deze manier te luisteren.

Bron: MeMo2/Radio.NL 

 

GOOISCH MUSIC sluit ook aan bij v-OR

Online radiostation GOOISCH MUSIC van Peter Contant Publishing BV heeft zich ook aangesloten bij de Stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR).  

GOOISCH MUSIC is de non stop online muziekzender van de glossy GOOISCH als lifestyle. Het station brengt 24/7 de beste smooth hits en classic grooves. GOOISCH MUSIC is te beluisteren via www.gooisch.nl, diverse radioportals of de gratis GOOISCH MUSIC app.

“De aansluiting van GOOISCH MUSIC bij onze stichting valt precies in de periode dat door een onafhankelijk onderzoeksbureau bekend werd gemaakt dat de populariteit van online radio luisteren wederom sterk in populariteit is gestegen. Het geeft maar weer eens het belang van onze stichting aan. Daarnaast is het natuurlijk mooi dat GOOISCH MUSIC in de persoon van Peter Contant, voormalig lid van de Raad van Advies van de Veronica Radioschool, veel radiokennis en mediaervaring meebrengt naar onze stichting. Twee vliegen in één klap dus”, aldus v-ORzitter Lars Schotanus.

Peter Contant van GOOISCH MUSIC: “De combinatie van onze glossy GOOISCH met een eigen radiostation is in Nederland uniek, mede omdat adverteerders direct een cross mediaal platform hebben los nog van een blog, een website en Facebook. GOOISCH MUSIC levert graag een constructieve bijdrage aan de v-OR, omdat internetradio de komende jaren steeds meer een factor van betekenis gaat worden. De v-OR is momenteel het platform waarop plannen en ontwikkelingen van internetradio gedeeld kunnen worden door collega’s. Alleen door een gerichte collectieve aanpak, zoals de v-OR, kan internetradio een serieuze vervolgstap zetten.”  

Aantal luisteraars via tablet verdubbeld!


Het aantal luisteraars dat via een tablet op een radiostation afstemt, is gestegen naar één miljoen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van Intomart GfK. Het aantal is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Meer dan 2 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder luisteren radio via hun smartphone.

De verwachting is dat de digitalisering in radiobeluistering de komende jaren verder zal groeien. Niet alleen via pc, laptop, smartphone of tablet, maar ook in de auto, zo komt uit het onderzoeksrapport naar voren.

Digitale radio is niet meer te stoppen


Met deze kop opende Het Parool de Media bijlage. De boodschap spreekt voor zich; internet radio heeft de toekomst! Een mooi en uitgebreid verhaal over digitale radio en de pioniers van internetradio. In dit uitgebreide artikel komt onder meer ook v-OR bestuurslid en Bas Barnasconi aan het woord over Pinguinradio.

"De oude FM-luisteraars sterven uit en daarom besloten we al vrij snel om voor digitaal te gaan," zegt Barnasconi. "De eyeopener waren mijn kinderen. Ze luisteren alle vier naar de radio, maar geen van hen heeft er een. Dat gaat allamaal via de mobiel. Dáár ligt de toekomst. Waarom zou je miljoenen betalen voor een FM-frequentie als de toekomst digitaal is?"     

Meer online radiostations sluiten zich aan bij v-OR


De online radiostations DeepFM, Talentradio.nl en Werken.fm hebben zich de afgelopen week aangesloten bij de Stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR). De stichting werd dit voorjaar opgericht door Traffic Radio en Pinguinradio, met als doel om de internet radiomarkt verder te professionaliseren.

“Wij zijn zeer blij dat ook DeepFM, Talentradio.nl en Werken.fm zich hebben aangesloten bij de v-OR. Dit bevestigt de behoefte die er is aan onze stichting. De afgelopen tijd hebben we vanuit het bestuur van de v-OR ook met verschillende marktpartijen oriënterende gesprekken gevoerd. Ook hier werd het initiatief van de v-OR zeer positief ontvangen. Uit alle gesprekken kwamen twee belangrijke conclusies naar voren; internetradio heeft de toekomst en er is op dit gebied eigenlijk nog niets geregeld. Een schone taak voor onze stichting dus”, aldus v-ORzitter Lars Schotanus.

Stichting v-OR officieel opgericht


De stichting v-OR is een feit! Op 16 februari 2012 is de stichting v-OR officieel opgericht.

Initiatiefnemers van dit samenwerkingsverband zijn de internet stations Pinguin Radio en Traffic Radio.

Op de foto heffen de initiatiefnemers v.l.n.r. Lars Schotanus, Bas Barnasconi, Peter van der Meer en Jaco Bal het glas op de heugelijke feit. 

Veel automobilisten al online in de auto


Het gebruik van mobiel internet in de auto groeit snel! De helft van de Nederlandse automobilisten, met beschikking over een telefoon in de auto, beschikt al over mobiel internet op hun telefoon.

Van deze automobilisten maakt bijna de helft (45,1%) hier onderweg wel eens gebruik van. Het jaar ervoor was dit percentage nog (30,1%).

Radio luisteren via mobiel internet
Van de automobilisten die gebruik maken van mobiel internet luistert ongeveer 14% wel eens via mobiel internet naar de radio, terwijl 2,5% niet wist dat dit mogelijk was. Mannen maken vaker gebruik van deze functie dan vrouwen.

Bron: Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2011