Onderzoek

Een nieuw radiotijdperk vraagt om een nieuw luisteronderzoek!


"Het aantal luisteraars via internet is toch juist heel makkelijk te meten", is een veel gehoorde opmerking in de online radiowereld. Het antwoord is: ja ennn... nee!

Hoe wordt er gemeten?
Natuurlijk is het zo dat internet nauwkeuriger te meten is dan elk ander luisteronderzoek. Er zijn immers via internet gewoon harde cijfers beschikbaar. De vraag is echter hoe wordt er gemeten en wat wordt er gemeten?

Sommige online radiostations spreken van 'het aantal streamstarts', andere stations weer van 'unieke bezoekers of luisteraars' en anderen weer 'events' of 'shoutcasts'. Daarnaast is het de vraag hoe de luisteraars via de mobiele telefoons, apps of speciale internetradio's gemeten worden. En hoe wordt er gemeten als er bijvoorbeeld 100 mensen van één bedrijf via één IP-adres aan het luisteren zijn. Telt dit als 1 luisteraar of als 100..?

Uniformiteit
Online radio wordt steeds laagdrempeliger om te maken. Dit trekt veel nieuwe partijen aan die allemaal op hun eigen manier naar buiten treden over 'hun' luistercijfers. De v-OR streeft hierbij naar uniformiteit, waarbij de online radiostations hier gezamenlijk afspraken over maken en eenduidig naar buiten treden. 

Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
Naast al deze kwantitatieve cijfers zullen ook steeds meer kwalitatieve onderzoeksgegevens over het bereik en de beleving in een bepaalde doelgroep een rol van betekenis gaan spelen.

Kortom: een nieuw radiotijdperk vraagt om een nieuw luisteronderzoek. Eén van de doelstellingen van de v-OR is dan ook om met een eenduidige rapportage en nieuw eigentijds luisteronderzoek te komen.